Rinkos analizė paprastai atliekama dviem etapais.
- Analizuojami rinkos duomenys, tiesiogiai atspindintys rinkos būklę ir raidos tendencijas:
- Nagrinėjami veiksniai, nulemiantys rinkos būklę ir plėtros tendencijas. Jie gali būti analizuojami trimis lygmenimis - nacionaliniu, regioniniu ir vietiniu. Nagrinėjant nacionaliniame lygmenyje atkreipiamas dėmesys į keletą veiksnių, turinčių įtakos rinkos plėtrai:
Iš daugumos veiksnių, turinčių įtakos nekilnojamojo turto rinkai ir apibūdinančių nekilnojamąjį turtą kaip prekę, svarbiausi yra šie:
- Nekilnojamasis turtas arba savaime yra žemės sklypas arba statiniai, kurie plačiuoju požiūriu yra sklypo priklausiniai. Ši aplinkybė paverčia nekilnojamąjį turtą unikalia preke, kadangi kiekvienas žemės sklypas yra unikalus vienetas.
- Fiksuota turto buvimo vieta neatsiejama nuo to turto aplinkos, gretimų sklypų, namų ir kvartalų. Aplinkos patrauklumas arba nepatrauklumas turi tiesioginę įtaką parduodamo ar nuomojamo turto konkurencingumui ir kainai.
- Turto „nekilnojamumas“ nulemia ribotą rinką. Šiuo atveju prekė negali būti pristatyta pirkėjui.
- Nekilnojamojo turto buvimas tam tikroje vietoje turi įtakos ir sandoriams įforminti. Kitaip nei kitų prekių pirkimo-pardavimo atvejais, nekilnojamojo turto sandorių įforminimas yra sudėtingesnis, jį reglamentuoja daugiau teisės aktų. Ši sąlyga egzistuoja ir gerai išvystytos nekilnojamojo turto rinkos sąlygomis. Didesni formalumai paprastai yra skirti garantuoti ir apsaugoti nuosavybės teisę į nekilnojamąjį turtą.
Teorijoje ir praktikoje standartiniai nekilnojamojo turto rinkos analizės duomenys skirstomi į keturias kategorijas:
1. Nekilnojamojo turto objekto aprašymas (pirminiai duomenys) - objekto teisiniai ir kiti dokumentai, savininko suteikti duomenys, vizualaus apžiūrėjimo duomenys, techninės ir kitos ekspertizės, objekto įvertinimo duomenys.
2. Duomenys apie rinką, diferencijuojami pagal objektų tipus ir miesto zonas. Tai - statistinė informacija, gaunama iš vertintojų duomenų bazių, pirminiai nekilnojamojo turto objektų duomenys, reklaminiai statybinių firmų bukletai, nekilnojamojo turto agentūrų duomenų bazės ir t. t.
3. Duomenys apie rinką (bendro pobūdžio - pagal atsipirkimo tipus ir miesto zonas) ir oficialių organų registracijos duomenys apie įvykdytus sandorius mieste.
4. Duomenys apie miesto nekilnojamojo turto rinkos rodiklius - tai kasmetiniai miesto statistiniai biuleteniai, statybos komitetų ataskaitos, specializuoti leidiniai.
Bendram nekilnojamojo turto rinkos tyrimui gali būti išskiriami ir tokie veiksniai:
1. Priklausomybė nuo pirkėjų;
2. Priklausomybė nuo tiekėjų;
3. Kitų konkurentų, siūlančių panašią prekę, aktyvumas;
4. Naujų konkurentų rinkos atvirumas;
5. Esančių konkurentų rinkoje apibūdinimas.
1. Nekilnojamojo turto rinkoje veikiantiems pardavėjams turi įtakos naujų ar rekonstruojamų objektų statybos tempai ir apimtys, kurie taip pat daro poveikį ir statybos rinkai. Nekilnojamojo turto rinkos dalyviai, dirbantys su naujais ar rekonstruojamais objektais, turintys konkuruoti rinkoje, pirmiausiai privalo nagrinėti statybos išlaidų mažinimą ir galimybes gauti lengvatines finansavimo privilegijas.
2. Esant per didelei nekilnojamojo turto objektų pasiūlai rinkoje klientai pradeda diktuoti savo pirkimo sąlygas, sudarydami pardavėjams menkesnes galimybes išsikovoti didesnę kainą. Tokiu atveju vienintelė pardavėjų galimybė susigrąžinti prarastas pozicijas - tai pasiūlyti rinkai produktą turintį išskirtinių savybių. Nekilnojamojo turto rinkoje objekto išskirtinumą sukuria papildomi patogumai, teikiamos paslaugos ar aptarnavimo lygis. Pavyzdžiui, jeigu nuomotojas siūlo už minimalų užmokestį tvarkyti komunalinių paslaugų mokėjimus, organizuoti medicinos aprūpinimą, organizacinius reikalus, tai nuomininkui susirasti analogišką objektą su tokiomis pat siūlomomis paslaugomis tampa neįmanoma, arba visą aptarnavimą tektų organizuoti pačiam. Visa tai atspindi 2 pav. pateiktas Porterio penkių jėgų modelis.
2 pav. Porterio penkių jėgų modelis
(Pagal: Тарасевич Е. И. Оценка недвижимости. Санкт - Петербург: Санкт - Петербургский гос. Техн. ун-тет. 1997, с. 94.
3. Konkurentų aktyvumas nekilnojamojo turto rinkose nesijaučia taip ryškiai, kaip vartojamų prekių rinkose. Galimybė gauti didesnį pelną į konkrečią rinką pritraukia naujų konkurentų, kurie ir siūlo tokį produktą, kuris garantuoja didesnį pelną. Galiausiai objektų kainos krinta, pelnas mažėja, o rinkos dalyviai nespėja laiku nutraukti savo veiklą, bankrutuoja. Taip rinkos mechanizmas veikia pagal bendrus ekonomikos dėsnius.
Pagal konkurencinės kovos taisykles, kiekvienas rinkos dalyvis stengiasi spręsti savo konkurencingumo problemas sukurdamas kliūtis ateiti naujiems konkurentams.
Pasaulinė praktika parodo, kad didžiausios kliūtys gali būti:
Analizuojant šią strategiją reikia paminėti ir kitą pusę - restruktūrizuojant verslą yra ribojami greiti manevrai. Todėl norint išsaugoti darbo apimtis reikia mažinti pardavimo kainas.
Svarbu renkantis konkurencingumo strategiją yra analogiškų rinkos dalyvių veiksmai. Rinkoje dalyvaujant analogiškiems konkurentams, galima išskirti dvi veiksmų kryptis:
Jie gali skirtis aukštesne kokybe, naujomis savybėmis, kurios sudomintų konkretų pirkėjų segmentą.
Pagrindinė taisyklė, taikoma pasaulio praktikoje, rodo, kad abiejų strategijų naudojimas vienu metu skatina konkurencinės kovos pralaimėjimą. Kitaip tariant, atitinkamą laiko tarpą galima naudoti tik vieną strategiją. Kaip ši sistema gali paveikti potencialius konkurentus? Prie kiekvieno rinkos dalyvio dviejų strategijų papildomai pridėjus du produktų ar paslaugų diversifikavimo lygius, tai galima būtų sudaryti tokią konkurencingumo galimybių schemą.
4 lentelė. Konkurencingumo strategijų schema
Diversifikacijos laipsnis | Strategijos | |
Mažinant išlaidas | Specializuojantis | |
Didelis | A | B |
Mažas | C | D |
Kiekvieno rinkos dalyvio konkurencinės strategijos pasirinkimas priklauso nuo jo galimybių. Pavyzdžiui, jeigu firma užsiima gyvenamojo ploto, atitinkančio pasaulinius standartus, nuoma ir turi gerus ryšius su užsienio partneriais, tai ji gali sėkmingai konkuruoti nuomos rinkoje su panašiais konkurentais, kurie atstovauja užsienio kompanijas. Realiems strateginiams tikslams formuoti būtina surinkti nemažai…