Pastarųjų metų turto ir verslo rinkos globalizavimas ir plėtra didina vertintojų vaidmenį ir atsakomybę. Savo ruožtu tai susiję su vertintojų profesinio ugdymo ir įgaliojimų suteikimo problema atskirose šalyse. Problemą aštrina tai, kad turto ir verslo rinka, o tuo pačiu ir vertinimo srities konsultacinės paslaugos vis labiau internacionalizuojamos. Taigi, minėta, atsiranda didžiulis poreikis koordinuoti ir taikyti bendrus turto ir verslo vertinimo principus ir reikalavimus vertintojams.
Tarptautinis keitimasis patirtimi suteikia daug privalumų. Jo dėka keičiasi atskirų šalių požiūris į turto vertinimą, kuris neišvengiamai priverčia susimąstyti ir įvertinti esamos turto vertinimo sistemos lygį (kokybės požiūriu). Šios tendencijos leidžia manyti, kad Europos Sąjungos šalyse netolimoje ateityje bus įteisinta tarptautinio lygio Europos eksperto kvalifikacija. Tarptautinių profesinių organizacijų lygmeniu vyksta diskusijos, ar teisę sertifikuoti Europos ekspertus turės tarptautinė profesinė organizacija, ar ši funkcija gali būti deleguojama akredituotai nacionalinei institucijai. Galimi abu keliai, tik tam būtina atitinkamai pasirengti, įvertinti skirtingas nacionalines turto ir verslo vertinimo sistemas, bei jų esmines sudedamąsias – profesinio ugdymo sistemas.
2 lentelėje pateikiami keleto šalių turto vertintojų profesinio ugdymo sistemų skiriamieji bruožai.
2 lentelė. Palyginamoji turto ir verslo vertintojų profesinio ugdymo sistemų analizė
Apžvelgus turto vertintojų profesinio ugdymo sistemas, galima teigti, kad pažangiose šalyse jos plėtojamos pakankamai sparčiai, jų principai pritaikomi prie sparčiai besikeičiančios rinkos reikalavimų. Plėtros kryptys - bendrų sąlyčio taškų paieška bei vertintojų švietimo sistemos unifikavimas remiantis pažangiausia praktika.
Tarptautinėje plotmėje yra nemažai nuveikta siekiant sukurti kaip galima priimtinesnį požiūrį į turto vertintojo kompetenciją ir kvalifikacinius reikalavimus, taip pat sukurti konkretų deramo akademinio mokymo potencialą. Deja, ir nacionaliniu, ir tarptautiniu lygiu dar daug spręstinų problemų.
2 lentelėje pateikta informacija leidžia teigti, kad reikalavimai vertintojų kompetencijai (kvalifikacijai) iš esmės yra išskirtini į tris pagrindines dalis: teorinis pasirengimas, profesinė patirtis ir asmeninės turto vertintojo vertybės. Turto vertintojo profesijos prioritetu turi būti nuolatinis profesinės kompetencijos palaikymas. Veiksniai, kuriais grindžiamas požiūris į s kompetencijos ir kvalifikacijos reikalavimus, varijuoja priklausomai nuo vertintojo profesinės veiklos pobūdžio, vertinimo tikslų, vertinamo objekto prigimties ir užsakovo. Apžvalga rodo, kad ne visose šalyse yra galimybė įgyti specialų akademinį vertintojų išsilavinimą. Kai kuriose šalyse šios srities mokymas yra aukšto akademinio lygio (pvz. Jungtinė Karalystė), i tuo tarpu kitose jis beveik neegzistuoja. Ten, kur toks mokymas yra, jis taip pat įvairuoja tiek savo turiniu, tiek ir kokybe. Tarptautiniu lygiu nėra bendro požiūrio, kur turi būti mokoma šios profesijos (ekonomikos fakultete, mokyklose, technikos institutuose ar teisės fakultetuose, žemės ūkio ar miškininkystės fakultetuose ir t. t.). Tokia situacija, žinoma, turi įtakos išsilavinimo turiniui ir pobūdžiui. Galiausiai tai turi įtakos vertintojo veiklai kiekvienoje konkrečioje šalyje.
Vertintojo kvalifikacija dažnai įgyjama ir laisvai pasirenkant, remiantis bazinėmis žiniomis arba išklausant tolesnius kursus, susijusius su ankstesniu akademiniu išsilavinimu. Šalia akademinio mokymo, tęstinis profesinis mokymas įgauna vis didesnę reikšmę, jo metodai ir formos tobulėja. Tai sąlygoja bendrą profesinių paslaugų kokybės kilimo tendenciją, leidžia atskirų šalių specialistams kelti kvalifikacijos lygį, siekiant įgyti tarptautinio eksperto statusą.
Tarptautinis keitimasis patirtimi suteikia daug privalumų. Jo dėka keičiasi atskirų šalių požiūris į turto vertinimą, kuris neišvengiamai priverčia susimąstyti ir įvertinti esamos turto vertinimo sistemos lygį (kokybės požiūriu). Šios tendencijos leidžia manyti, kad Europos Sąjungos šalyse netolimoje ateityje bus įteisinta tarptautinio lygio Europos eksperto kvalifikacija. Tarptautinių profesinių organizacijų lygmeniu vyksta diskusijos, ar teisę sertifikuoti Europos ekspertus turės tarptautinė profesinė organizacija, ar ši funkcija gali būti deleguojama akredituotai nacionalinei institucijai. Galimi abu keliai, tik tam būtina atitinkamai pasirengti, įvertinti skirtingas nacionalines turto ir verslo vertinimo sistemas, bei jų esmines sudedamąsias – profesinio ugdymo sistemas.
2 lentelėje pateikiami keleto šalių turto vertintojų profesinio ugdymo sistemų skiriamieji bruožai.
2 lentelė. Palyginamoji turto ir verslo vertintojų profesinio ugdymo sistemų analizė
Palyginimo objektas Šalis | Kvalifikaciniai lygiai | Vertintojus atestuojanti institucija | Akademinis mokymas | Profesinė patirtis | Tęstinis profesinis mokymas (TPM) | Profesinės etikos reikalavimai | Civilinės atskaitomybės draudimas |
Jungtinė Karalystė | Stažuotojas, Asoc.narys, Narys, Ekspertas | Profesinė Turto vertintojų organizacija | Specialios vertintojų mokymo programos aukštosiose mokyklose | Diferencijuota pagal lygius (stažuotojui min.trukmė - 2 metai) | Privalomas pagal programą | Elgesio taisyklės (Rules of Conduct) | Privalomas Firmoms ir vertintojams |
JAV | Atskirų Profesinių organizacijų skirtingi lygiai | Profesinė vertintojų organizacija | Federalinės teisės institutai numato privalomą minimalų aukštąjį išsilavinimą | Akcentuojama patirtis įvairiose turto vertinimo srityse | Privalomas/ savanoriškas | Profesinės etikos normos | |
Švedija | Įgaliojimai (kvalifikacija) suteikiami atskirose turto srityse | Profesinė vertintojų organizacija | Universitetinis išsilavinimas (ne mažiau 40 proc. programos sudaro ekonomikos, teisės, matematikos dalykai) | Minimali trukmė - 3-ji metai | Privalomas pagal profesinės organizacijos programą | Profesinės etikos kodeksas | |
Vokietija | Labai siauros turto srities (jų per 350) Ekspertas | Pramonės ir Prekybos Rūmai kartu su vertintojų organizacijomis | Vidutinio lygio akademinis išsilavinimas (+platus išsilavinimas konkrečioje srityje) | Trukmė - 10 metų | Privalomas | Profesinės etikos kodeksas (Codex Hammurabi) | Privalomas ekspertams |
Latvija | Trys lygiai, orientuoti į turto sritis | Latvijos turto vertintojų asociacija, Vyriausybės įgaliotas sertifikavimo institutas | Aukštasis išsilavinimas | Minimali trukmė - 3 metai | Privalomas (turto vertintojai atestuojami kas 5 metai) | Profesinės etikos kodeksas | Privalomas turto vertintojams |
Estija | Kvalifikacija suteikiama orientuojantis į atskiras turto vertinimo sritis | Pramonės ir prekybos rūmai kartu su profesinėmis organizacijomis | Aukštasis universitetinis išsilavinimas | 3-jų metų patirtis konkrečioje vertinimo srityje | Privalomas (turto vertintojai atestuojami kas 5 metai) | Vienas iš reikalavimų vertintojams „gera reputacija“ | Neprivalomas |
Lietuva | Vertintojas - asistentas, Vertintojas, Vyresnysis vertintojas, Vertintojas -ekspertas | Audito, apskaitos ir turto vertinimo institutas (numatoma – LTVA) | Aukštasis Universitetinis ir aukštasis neuniversitetinis (aukštesnysis išsilavinimas) atitinkamai pagal kvalif. lygius | Nuo 1 iki 6 metų, priklausomai nuo siekiamo kvalifikacinio lygmens | Privalomas, tačiau TPM formos ir tvarka nėra aiškiai reglamentuotos | Profesinės etikos kodeksas | Privalomas turtą ir verslą vertinančioms įmonėms |
Tarptautinėje plotmėje yra nemažai nuveikta siekiant sukurti kaip galima priimtinesnį požiūrį į turto vertintojo kompetenciją ir kvalifikacinius reikalavimus, taip pat sukurti konkretų deramo akademinio mokymo potencialą. Deja, ir nacionaliniu, ir tarptautiniu lygiu dar daug spręstinų problemų.
2 lentelėje pateikta informacija leidžia teigti, kad reikalavimai vertintojų kompetencijai (kvalifikacijai) iš esmės yra išskirtini į tris pagrindines dalis: teorinis pasirengimas, profesinė patirtis ir asmeninės turto vertintojo vertybės. Turto vertintojo profesijos prioritetu turi būti nuolatinis profesinės kompetencijos palaikymas. Veiksniai, kuriais grindžiamas požiūris į s kompetencijos ir kvalifikacijos reikalavimus, varijuoja priklausomai nuo vertintojo profesinės veiklos pobūdžio, vertinimo tikslų, vertinamo objekto prigimties ir užsakovo. Apžvalga rodo, kad ne visose šalyse yra galimybė įgyti specialų akademinį vertintojų išsilavinimą. Kai kuriose šalyse šios srities mokymas yra aukšto akademinio lygio (pvz. Jungtinė Karalystė), i tuo tarpu kitose jis beveik neegzistuoja. Ten, kur toks mokymas yra, jis taip pat įvairuoja tiek savo turiniu, tiek ir kokybe. Tarptautiniu lygiu nėra bendro požiūrio, kur turi būti mokoma šios profesijos (ekonomikos fakultete, mokyklose, technikos institutuose ar teisės fakultetuose, žemės ūkio ar miškininkystės fakultetuose ir t. t.). Tokia situacija, žinoma, turi įtakos išsilavinimo turiniui ir pobūdžiui. Galiausiai tai turi įtakos vertintojo veiklai kiekvienoje konkrečioje šalyje.
Vertintojo kvalifikacija dažnai įgyjama ir laisvai pasirenkant, remiantis bazinėmis žiniomis arba išklausant tolesnius kursus, susijusius su ankstesniu akademiniu išsilavinimu. Šalia akademinio mokymo, tęstinis profesinis mokymas įgauna vis didesnę reikšmę, jo metodai ir formos tobulėja. Tai sąlygoja bendrą profesinių paslaugų kokybės kilimo tendenciją, leidžia atskirų šalių specialistams kelti kvalifikacijos lygį, siekiant įgyti tarptautinio eksperto statusą.